Transport av bred og tung last med semitrailer
Semi (henger),
eller semitrailer som det heter på folkemunne i Norge, er en lang
tilhenger som trekkes etter en trekkvogn (motorkjøretøy).
Semitraileren er et av de mest brukte transportmidlene innen
godstrafikken i Norge, og internasjonalt.
Ved transport av bred last, uvanlige maskindeler eller store volum av paller er en semi (henger) et godt arbeidsverktøy som får jobben gjort.
Grunnen til at semitraileren er et svært praktisk transportmiddel i
forhold til for eksempel lastebil og henger er at den kun har én
åpning. Dette er særlig praktisk ved lasting og lossing. Mange
semitrailere blir benyttet innen termotransport, og de er da
utstyrt med ett eller to aggregater for kjøl/frys/varme.
Den forreste delen av semitraileren ligger over trekkvognens
bakerste del. Trekkvognen belastes med ca. 40% av tilhengerens
vekt. Semitraileren kobles til trekkvogna med en «kingpin» og
«svingskive».
En semitrailer i «norsk» størrelse har plass til 33 Europaller (3x11) på gulvet. Ofte settes pallene to i høyden ved hjelp av bommer som holder det øverste laget oppe. Totalt fraktes da 66 paller i en semitrailer. Mange semitrailere har også sideåpning - det vil si at hele den ene langsiden kan åpnes for å lette lasting og lossing av ukurant gods.
Maksimal lengde og vekt for trekkvogn med tilhenger i Norge er 17,5 meter og 50 tonn uten
dispensasjon fra Statens Vegvesen.
I tillegg har vi annet utstyr som alt fra 29Tm til 95Tm-kraner for
alle typer montasjeoppdrag. Vi har maskinhengere for transport av
selvgående maskiner opp til 35 tonn, semitrailere med utrekkbare
hengere og 80Tm kran. Vi har også hengere tilpasset våre kranbiler
med lasteplan.
Ved transport av bred last, uvanlige maskindeler eller store volum av paller er en semi (henger) et godt arbeidsverktøy som får jobben gjort.
Maskintransport til 35 tonn og 19 meters uttrekk
Ask Industrimontasje AS har semitrailere (hengere) med leidere for maskintransport opp til 35 tonn og med uttrekk til 19 meter. Dette gjør at vi kan utføre de fleste transportoppdrag, spesialtransporter og maskintransporter på en god måte.
Fordeler med semitrailer som transportmiddel
Grunnen til at semitraileren er et svært praktisk transportmiddel i
forhold til for eksempel lastebil og henger er at den kun har én
åpning. Dette er særlig praktisk ved lasting og lossing. Mange
semitrailere blir benyttet innen termotransport, og de er da
utstyrt med ett eller to aggregater for kjøl/frys/varme.
Dimensjoner, størrelse og maksimal belastning av semitrailer
Den forreste delen av semitraileren ligger over trekkvognens
bakerste del. Trekkvognen belastes med ca. 40% av tilhengerens
vekt. Semitraileren kobles til trekkvogna med en «kingpin» og
«svingskive».En semitrailer i «norsk» størrelse har plass til 33 Europaller (3x11) på gulvet. Ofte settes pallene to i høyden ved hjelp av bommer som holder det øverste laget oppe. Totalt fraktes da 66 paller i en semitrailer. Mange semitrailere har også sideåpning - det vil si at hele den ene langsiden kan åpnes for å lette lasting og lossing av ukurant gods.
Maksimal lengde og vekt for trekkvogn med tilhenger i Norge er 17,5 meter og 50 tonn uten
dispensasjon fra Statens Vegvesen.